Zet je eens in de schoenen van je klant. Letterlijk.

nicholas-kampouris-ZIW_wcbjKLw-unsplash kopie.jpg

Met mijn vorig bedrijf bouwden we mobile apps. Onze klanten waren startups en KMOs. Voor de KMOs bouwden we vaak apps die enkel door hun eigen mensen gebruikt werden.

CIOs en IT managers vroegen dikwijls om alles op Windows technologie te bouwen. Dat verbaasde me. Apple/iOS en Android zijn immers veel gebruiksvriendelijker op smartphones en tablets. Dat geloofde ik toen, en dat geloof ik nog altijd.

Nu, een goeie 10 jaar later, heb ik dat bedrijf verkocht, en ben ik zelfstandig CIO en CTO bij verschillende klanten. Bij één van die klanten gaan we een mobile app maken voor intern gebruik. En - nu komt het - Windows lijkt mij het aangewezen platform hiervoor.

Waarom? Omdat de hele infrastructuur van die klant op Microsoft en Windows draait. Alle ontwikkelaars gebruiken .NET, het platform van Microsoft. Het beheer van de toestellen, het beheer van de gebruikers, beveiliging, ... is allemaal geregeld door Microsoft. Als je daar een Apple of Android toestel wil binnenbrengen, moet je al dat werk nog eens gaan doen. Bovendien gaat de app door misschien 10 mensen gebruikt worden, de hele dag door. Die app moet niet sexy zijn, of heel intuïtief om te gebruiken. Die moet vooral handig en efficiënt zijn, en gemakkelijk te beheren door de IT diensten.

Welke les heb ik hieruit geleerd? Het is heel gemakkelijk om je te laten verblinden door je eigen inzichten en overtuigingen - maar enkel het inzicht en de overtuiging van je klant telt. Je begrijpt je klant pas echt als je in zijn schoenen gaat staan. Soms is het nodig om dat letterlijk te doen.

Vorige
Vorige

Je eigen software bouwen: wat houdt dat in?

Volgende
Volgende

5 lessen uit mijn community startup