Je eigen software bouwen: wat houdt dat in?

xavi-cabrera-kn-UmDZQDjM-unsplash.jpg

Veel mensen die zelf software laten bouwen, schrikken ervan hoe onvoorspelbaar dit proces is. Ze denken dikwijls “ik zet hier op papier wat ik wil, en dat moet dan maar gebouwd worden.” Wanneer ze merken dat dit niet realistisch is, slaat de angst hen om het hart. Waar zijn ze toch aan begonnen?

Het uitgangspunt zit vaak verkeerd. Hoeveel je ook uitschrijft van wat er in je hoofd zit, je kan nooit alle details beschrijven die nodig zijn om werkende software te bouwen. Het is ook zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, om je voor te stellen hoe de applicatie zal werken zonder dat je ze in actie kan zien. Je zal ongetwijfeld ook op technische beperkingen stoten waar je niet aan gedacht had. En terwijl je al die problemen aan het aanpakken bent, verandert de situatie op de markt waarschijnlijk ook nog eens en zijn je klanten naar andere dingen op zoek.

Daarom vergelijk ik het ontwikkelen van een nieuwe applicatie graag met een boot varen naar een andere boot. Je weet ongeveer welke richting je uit wilt, en je plant je route. Je begint aan je reis. Na een tijdje check je nog eens alle parameters. Dan merk je dat jij niet bent waar je dacht dat je was. Er is invloed geweest van de wind, van de stroming, je hebt een zandbank moeten ontwijken, ... Je merkt ook dat die andere boot niet is waar je dacht dat ie was. Die is namelijk zelf opgeschoten naar haar doel, en heeft ook last gehad van wind en stroming. Je bent wel iets dichter gekomen, maar je moet je boot nu wel bijsturen. Vergeet niet na te kijken of je nog genoeg brandstof en provisie hebt.

Zorg daarom dat je steeds weet waar je bent. Zorg dat je steeds weet waar je naartoe wil. En zorg dat je bemanning dat ook weet, zodat die zelf onderweg kan bijsturen.

P.S. Dit is geen eenvoudige opdracht. Daarom huren veel booteigenaars een kapitein in voor grote tochten.

Vorige
Vorige

Je software moet altijd toonbaar zijn

Volgende
Volgende

Zet je eens in de schoenen van je klant. Letterlijk.