ALGEMENE VOORWAARDEN - SoftwareCaptains

Laatst bijgewerkt: 4 april 2024 

Identiteitsgegevens van de onderneming en contact

Vennootschapsnaam: SoftwareCaptains

Rechtsvorm: Besloten vennootschap (BV)     

Zetel: Vorstenhuislaan 113, 2610 Antwerpen                 

Ondernemingsnummer: 0551.906.046

Btw-nummer: BE 0551.906.046        

Rechtspersonenregister Antwerpen, afdeling Antwerpen

Telefoonnummer: +32 475 28 17 62

E-mail: tom.klaasen@softwarecaptains.be

Toepasselijkheid van de algemene voorwaarden

II.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en producten, offertes, aanbiedingen, facturen en overeenkomsten tussen de onderneming, SoftwareCaptains BV (hierna “SoftwareCaptains”) en de opdrachtgever of de afnemer van de Diensten en/of Prodcuten (hierna “de klant”), ongeacht diens aard, en zullen voorrang hebben op de voorwaarden door de klant gesteld.

II.2 Door beroep te doen op SoftwareCaptains verklaart de klant kennis te hebben van deze algemene voorwaarden en ze te aanvaarden. Er kan enkel worden afgeweken van deze algemene voorwaarden bij uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van SoftwareCaptains. Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een van deze voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst.

II.3 Indien SoftwareCaptains en de klant een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst sluiten, zullen de bepalingen van de afzonderlijke overeenkomst voorrang hebben op de algemene voorwaarden, voor zover hierin is toegestemd door SoftwareCaptains. Deze algemene voorwaarden zullen dan dienen als aanvullend recht, voor zover van toepassing.

Bepalingen met betrekking tot verstrekking van Advies inzake software development

III.1. De klant kan een online adviesgesprek inzake software development boeken bij SoftwareCaptains. Tijdens dit online adviesgesprek geeft SoftwareCaptains advies en tips inzake onder meer, maar niet gelimiteerd tot, uitdagingen in software development, bedrijfswerking en -processen.

III.2. Deze afspraken kunnen worden geboekt via de website. De klant ontvangt alle details van de afspraak na de boeking.

III.3. Afspraken kunnen steeds geboekt worden per zestig (60) minuten. Indien een afspraak langer duurt dan zestig (60) minuten mag SoftwareCaptains bijkomende kosten in rekening brengen. SoftwareCaptains zal de klant hier steeds voorafgaand van op de hoogte stellen.
III.4. Alle prijzen worden weergegeven op de website en zijn steeds in euro’s en exclusief btw. De klant zal steeds op de hoogte worden gesteld van eventuele bijkomende kosten.  

III.5. Afspraken dienen voorafgaand aan de afspraak integraal betaald te worden via het betaalplatform op de website.

III.6 Indien de klant een afspraak wenst te annuleren of te verplaatsen dient hij/zij SoftwareCaptains hiervan minstens vierentwintig uur (24u) voorafgaand aan de geplande afspraak, van op de hoogte te stellen. De klant kan dit doen door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be.

III.7 In geval van annulering van de afspraak is terugbetaling enkel mogelijk voor annuleringen die minimaal vierentwintig uur (24u) voorafgaand aan de afspraak worden gedaan per e-mail aan tom.klaasen@softwarecaptains.be. Annulaties binnen vierentwintig uur (24) worden niet terugbetaald.

III.8. Indien de klant na het gesprek niet tevreden is, heeft hij recht op een terugbetaling. De klant dient SoftwareCaptains onmiddellijk, en uiterlijk binnen vierentwintig (24) uur na het geboekte adviesgesprek, op de hoogte te stellen van zijn/haar ontevredenheid. De klant kan dit doen door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be met duidelijke vermelding van redenen van ontevredenheid. Indien de termijn van vierentwintig (24) uur verstreken is, vervalt het recht op restitutie en zal SoftwareCaptains geen terugbetaling meer doen.

Bepalingen met betrekking tot Individuele CTO-Coaching

IV.1 Softwarecaptains biedt individuele coachings aan voor CTO’s. De individuele CTO-coaching bestaat uit een traject van twaalf (12) coachingsessies over een termijn van drie (3) maanden.

IV.2 De coachingsessies worden steeds in samenspraak met de klant gepland.

IV.3  Alle prijzen worden weergegeven op de website SoftwareCaptains.be of worden door SoftwareCaptains doorgegeven aan de klant, en zijn steeds in euro’s en exclusief btw. De klant zal steeds op de hoogte worden gesteld van eventuele bijkomende kosten.

IV.4 De betaling van het individuele coaching traject dient integraal voldaan te zijn voorafgaand aan de eerste coachingsessie.

IV.5 Annulatie van een geplande sessie is enkel mogelijk tot vierentwintig uur (24u) voor de geplande sessie. Indien de klant tot vierentwintig uur (24u) vooraf annuleert, kan de sessie worden verplaatst naar een andere datum. In geval van annulering binnen vierentwintig (24u) zal de sessie worden, zal deze niet meer verzet kunnen worden naar een latere datum en dus als een gebruikte sessie geacht worden.

IV.6 Indien de klant na twee (2) sessies niet tevreden is, heeft hij/zij het recht om het coachingstraject eenzijdig stop te zetten en een terugbetaling van het volledige betaalde bedrag te verkrijgen. De klant dient SoftwareCaptains onmiddellijk, en uiterlijk binnen vierentwintig uur (24u) na de tweede sessie, op de hoogte te stellen van zijn/haar ontevredenheid. De klant kan dit doen door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be met duidelijke vermelding van redenen van ontevredenheid. Indien de termijn van vierentwintig (24) uur verstreken is, vervalt het recht op restitutie en zal SoftwareCaptains geen terugbetaling meer doen.

Bepalingen met betrekking tot de CTO-Masterclass

V.1 SoftwareCaptains biedt de CTO-Masterclass aan. Deze opleidingsmodule bestaat uit twee groepssessies en een persoonlijke sessie via video call.

V.2 De groepssessies vinden plaats op een vaste locatie, op vaste data en volgens vaste uren. De persoonlijke sessie zal in samenspraak met de klant-deelnemer worden ingepland.

V.3 De praktische informatie, datums en prijzen inzake de CTO-Masterclass, zijn terug te vinden op de website van SoftwareCaptains. Alle prijzen zijn steeds in euro’s en exclusief btw. De klant zal steeds op de hoogte worden gesteld van eventuele bijkomende kosten.

V.4 Vlaamse bedrijven kunnen mogelijks gebruikmaken van de KMO Portefeuille. Het registratienummer van SoftwareCaptains is DV.O243182, met thema “Beroepsspecifieke competenties.”

V.5 De klant kan zich inschrijven en een plaats reserveren voor de CTO-Masterclass via de website van SoftwareCaptains. Na reservering ontvangt de klant een factuur.

V.6 De inschrijving is pas definitief na betaling van het volledige bedrag van de CTO-Masterclass. Betaling van de volledige factuur dient uiterlijk zeven (7) dagen na reservering van de deelname, te gebeuren.

V.7 SoftwareCaptains behoudt zich het recht voor om gereserveerde plaatsen terug open te stellen in geval van laattijdige betaling. In dat geval wordt de klant geacht niet te zijn ingeschreven, en kan hij/zij dus niet deelnemen aan de CTO-Masterclass.

V.8 SoftwareCaptains behoudt zich het recht voor om de CTO-Masterclass te annuleren indien er te weinig inschrijvingen zijn. SoftwareCaptains stelt de klant hiervan tijdig op de hoogte.

V.9 In geval van annulering door SoftwareCaptains heeft de klant de mogelijkheid om zijn deelname te verplaatsen naar een CTO-Masterclass die zal plaatsvinden op een latere datum, of om een terugbetaling te krijgen.

V.10 Annulatie of verplaatsing van deelname naar een latere CTO-Masterclass door de klant, is enkel mogelijk tot veertien (14) dagen voor de CTO-Masterclass waarvoor de klant zich heeft ingeschreven.

V.11 In geval van annulering van de deelname is terugbetaling enkel mogelijk voor annuleringen die minimaal veertien (14) dagen voorafgaand aan de CTO-Masterclass waarvoor de klant was ingeschreven, worden gedaan per e-mail aan tom.klaasen@softwarecaptains.be. Annulaties binnen veertien (14) dagen worden niet terugbetaald

Bepalingen met betrekking tot de CTO-Club en het lidmaatschap

VI.1 SoftwareCaptains organiseert via CTO-Club maandelijkse netwerkevenementen voor mensen met een leadership role in softwareontwikkeling.

VI.2 Tenzij anders overeengekomen, wordt er voor CTO-Club gewerkt met een lidmaatschap voor de duur van een (1) maand of een lidmaatschap voor de duur van een (1) jaar.

VI.3 Prijzen worden weergegeven op de website en zijn steeds exclusief btw. De klant zal steeds op de hoogte worden gesteld van eventuele bijkomende kosten.

VI.4 De klant kan zich inschrijven via de website van SoftwareCaptains. Het lidmaatschap is pas definitief na integrale betaling via de website.

VI.5 Lidmaatschapsgelden worden, tenzij anders overeengekomen, hetzij via SEPA Europese domiciliëring, hetzij via kredietkaart, maandelijks of voor een jaar vooruitbetaald.

VI.6 In geval van een jaarabonnement ontvangt de klant een factuur voor deze volledige periode bij aanvang van het lidmaatschap. In geval van een maandabonnement zal de klant maandelijks een factuur ontvangen, en voor de eerste keer bij aanvang van het lidmaatschap.

VI.7 Het lidmaatschap is niet opzegbaar gedurende de termijn waarvoor het werd aangegaan.

VI.8 De abonnementen worden stilzwijgend verlengd voor de periode waarvoor ze oorspronkelijk werden afgesloten (d.w.z. een (1) maand of een (1) jaar), behoudens uitdrukkelijk verzet van de klant. SoftwareCaptains zal de klant steeds op de hoogte stellen van de nakende automatische verlenging, en dit ten minste dertig (30) dagen voor de afloop van de oorspronkelijke termijn. De klant kan zich verzetten tegen de verlenging door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be. De klant dient dit te doen voor de laatste dag van de oorspronkelijke termijn is verstreken.

VI.9 SoftwareCaptains behoudt zich het recht voor om de gehanteerde lidmaatschapsprijzen ten allen tijde te kunnen wijzigen. SoftwareCaptains zal de klant hiervan op de hoogte stellen per e-mail voorafgaand aan het doorvoeren van de prijswijziging. De klant heeft het recht om binnen een termijn van dertig (30) dagen na inwerkingtreding van de nieuwe tarieven af te zien van de overeenkomst. De klant kan SoftwareCaptains hiervan op de hoogte stellen door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be. Indien de klant dit niet doet, wordt hij geacht stilzwijgend in te stemmen met de prijswijziging.

VI.10 SoftwareCaptains behoudt zich het recht voor om bijkomende informatie te vragen m.b.t. een aanvraag tot lidmaatschap voor de CTO-Club en/of een aanvraag tot lidmaatschap te weigeren indien SoftwareCaptains van mening is dat er geen match is tussen de geïnteresseerde persoon en CTO-Club.

VI.11 Deelnemers aan evenementen van SoftwareCaptains in het kader van de CTO-Club, geven door hun deelname impliciete toestemming voor het gebruik en de publicatie van foto- en ander beeldmateriaal waarop zij afgebeeld staan op social media en andere publicatiekanalen van SoftwareCaptains. Deze foto's kunnen worden gebruikt voor promotionele doeleinden, bij wijze van sfeerbeelden en ter verslaglegging van het evenement. Leden die wensen dat een specifieke foto of alle foto’s waarop zij afgebeeld staan, verwijderd worden, kunnen hiervoor een mail sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be. Na ontvangst van een dergelijk verzoek zal SoftwareCaptains alle redelijke inspanningen verrichten om het betreffende beeldmateriaal te verwijderen, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van social media.

VI.12 SoftwareCaptains respecteert de privacy van haar leden en zal zich steeds inspannen om aan redelijke verzoeken tot verwijdering te voldoen. Leden erkennen dat zij geen recht hebben op vergoeding of compensatie voor het gebruik van hun beeltenis en zijn verantwoordelijk voor het kenbaar maken van hun wensen met betrekking tot het gebruik van hun beeltenis.

VI.13 Leden die deelnemen aan evenementen van de CTO-Club, verplichten zich tot strikte vertrouwelijkheid omtrent alle informatie die zij verkrijgen tijdens deelname aan deze evenementen, zowel van SoftwareCaptains als van andere leden, aanwezigen en derden. Dit omvat, maar is niet beperkt tot gesproken woorden, documenten, digitale informatie, en strategieën. Leden dienen deze informatie strikt vertrouwelijk te behandelen en niet te delen met derden. In het geval van een schending van deze vertrouwelijkheidsverplichting, zijn leden aansprakelijk voor alle schade die hieruit voortvloeit voor SoftwareCaptains of andere leden. Leden zullen SoftwareCaptains vrijwaren en schadeloos stellen voor elke claim, verlies, schade of kosten, inclusief redelijke juridische kosten, die voortvloeien uit of verband houden met de schending van deze vertrouwelijkheidsclausule.

Bepalingen met betrekking tot de diensten van Fractional Engineering Manager 

VII.1 SoftwareCaptains biedt haar diensten als Franctional Engineering Manager aan, aan bedrijven en KMO’s.

VII.2 In samenspraak tussen de klant en SoftwareCaptains wordt enerzijds de duur van de overeenkomst m.b.t. Fractional Engineering en anderzijds het maandelijks aantal af te nemen werkuren overeengekomen. Gedurende die werkuren zal SoftwareCaptains diverse opdrachten m.b.t. software development en andere bedrijfsvoering kwesties, uitvoeren.

VII.3 Prijzen worden steeds weergegeven in het projectvoorstel of de offerte, zijn steeds in euro’s en zijn exclusief btw. Projectvoorstellen gelden steeds enkel voor de in de offerte of het voorstel vermelde tijd. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is dit een termijn van veertien (14) dagen.

VII.4 Wat betreft de uitvoering van opdrachten inzake Fractional Engineering, is de klant er zich van bewust dat er steeds een inspanningsverbintenis ontstaat tussen SoftwareCaptains en de klant.

VII.5 SoftwareCaptains beschikt over de technische vrijheid om de uitvoering van de opdracht naar eigen vermogen en inzicht uit te voeren, conform de oorspronkelijke opdracht of het projectvoorstel/offerte. De klant mag richtlijnen geven en er kan steeds een nauw overleg plaatsvinden tussen de klant en SoftwareCaptains.

VII.6 SoftwareCaptains zal de gepresteerde werkuren maandelijks factureren aan de klant.

VII.7 Alle facturen inzake Fractional Engineering dienen steeds betaald worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, te rekenen vanaf de dag na hun verzending per e-mail of drie dagen na verzending per post.

VII.8 Bij laattijdige betaling zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een interest. Dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt.

VII.9 Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 40 euro. Dit doet geen afbreuk aan het recht van SoftwareCaptains om vergoeding te vragen voor eventuele andere kosten die verbonden zijn aan niet-betaling.

VII.10 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, worden alle openstaande facturen onmiddellijk en volledig opeisbaar.

VII.11 Bij niet-betaling van een factuur, behoudt SoftwareCaptains zich het recht voor om, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd haar aanspraak tot schadeloosstelling.

VII.12 De klant dient de facturen, in geval van betwisting, per e-mail te protesteren binnen de zeven (7) kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval. De klant kan dit doen door een mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be. In die e-mail moet de klant duidelijk aangeven dat het om een betwisting gaat, alsook de gegevens van de betreffende factuur.

VII.13 Zowel de klant als SoftwareCaptains kan de overeenkomsten inzake Fractional Engineering zijn te allen tijde eenzijdig opzeggen, met inachtname van een opzegtermijn van één (1) maand of betaling van een verbrekingsvergoeding die daarmee overeenstemt. De klant kan de overeenkomst opzeggen door een mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be.

Aansprakelijkheid

VIII.1 SoftwareCaptains en/of haar aangestelden zijn niet aansprakelijk voor het ontstaan van enige directe of indirecte schade die kan optreden tijdens of na het uitvoeren van de gevraagde opdracht of de geleverde diensten, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid uit hoofde van SoftwareCaptains en/of haar aangestelden.

VIII.2 Het totaal van de aansprakelijkheid van SoftwareCaptains kan nooit hoger zijn dan het bedrag van de aan SoftwareCaptains toekomende vergoeding.

VIII.3 In geval van overmacht mag SoftwareCaptains de uitvoering van de opdracht of levering van de diensten geheel of gedeeltelijk opschorten, en dit voor de duur van de overmacht. SoftwareCaptains is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade in geval van overmacht. Overmacht is de situatie waarbij een onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis zich voordoet, buiten de wil van de schuldenaar, en die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van de verplichting of verbintenis.

VIII.4 Indien SoftwareCaptains, bij het ontstaan van de overmachtsituatie, al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde werk of de reeds geleverde diensten, afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen.

VIII.5 Indien de klant een toerekenbare tekortkoming vaststelt, moet hij of zij SoftwareCaptains hiervan zo snel mogelijk per e-mail op de hoogte brengen. Dit kan de klant doen door een e-mail te sturen naar tom.klaasen@softwarecaptains.be, waarin hij of zij de tekortkoming nauwkeurig en gedetailleerd beschrijft.

VIII.6 Volgend op de ingebrekestelling van de klant, heeft SoftwareCaptains steeds het recht om de tekortkoming te herstellen.

VIII.7 Indien de klant door een contractuele of buitencontractuele tekortkoming uit zijn hoofde, de aansprakelijkheid van SoftwareCaptains in het gedrang brengt, dient hij of zij alle nodige maatregelen te nemen om SoftwareCaptains te vrijwaren van elke schade die zij hierdoor kan oplopen.

Vertrouwelijkheid

IX.1 Beide partijen, zowel de klant als SoftwareCaptains, zijn verplicht vertrouwelijke informatie, die zij voor de opdracht of de levering van de diensten en tijdens de uitvoering van de opdracht of levering van de diensten hebben gekregen, geheim te houden. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is aangegeven, als dit blijkt uit de aard van de informatie of uit deze algemene voorwaarden.

Intellectuele eigendomsrechten

X.1 Alle materialen, teksten en documenten die door SoftwareCaptains worden verstrekt aan klanten en deelnemers tijdens coachingsessies, opleidingen, CTO-club evenementen, andere netwerkevenementen en masterclasses, inclusief maar niet beperkt tot hand-outs, whitepapers, en PowerPoint-presentaties, blijven te allen tijde het exclusieve eigendom van SoftwareCaptains. Klanten hebben het recht om deze materialen te gebruiken voor persoonlijke of interne bedrijfsdoeleinden, maar zij mogen deze op geen enkele wijze kopiëren, wijzigen, distribueren, of er rechten op verlenen aan derden. Elk gebruik van deze materialen buiten de vastgestelde perken is strikt verboden en kan bijgevolg aanleiding geven tot een nieuwe facturatie ten belope van het gehanteerde tarief vermeerderd met een toeslag van 50% van het door de klant betaalde bedrag voor de geleverde dienst, separaat voor iedere vastgestelde schending.

Verwerking van persoonsgegevens

XI.1 SoftwareCaptains verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens die zij van u ontvangt met het oog op het opmaken van offertes, projectvoorstellen, de levering van de diensten, organisatie van opleidingen en evenementen, de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Belgische wetgeving ter zake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. Meer weten over de verwerking van persoonsgegevens? Lees hier ons privacybeleid.

Geschillen

XII.1 In geval van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze voorwaarden, onze diensten of dienstverlening, zullen partijen streven naar een minnelijke oplossing.

XII.2 Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de levering van de diensten, dat niet via minnelijke weg kan worden opgelost, is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing en zijn enkel de rechtbanken van de zetel van SoftwareCaptains BV, bevoegd.