De kunst van het schrijven

Heb je je ooit afgevraagd bij het maken van een issue-ticket of een analyse "Welke ontwikkelaar zal dit uitvoeren? Als het Jef is, is het belangrijk dat ik erbij schrijf dat die knop groot genoeg moet zijn. Lisa weet dat echter al; haar moet ik er vooral op wijzen dat die knop best wat kleur mag hebben."

Je stemt je communicatie af op je lezer.

Documentatie schrijven die door iéder van je lezers begrepen wordt op dezelfde manier als jij het bedoelt, kost heel veel tijd en energie. Een kleine misrekening in het inschatten van je lezer kan bovendien al die tijd en energie verloren doen gaan.

Bij software is het probleem nog een beetje groter. Er zijn zoveel zaken waar je rekening mee moet houden dat het heel onwaarschijnlijk is dat je aan àlles hebt gedacht. Ongetwijfeld is er wel iets aan je aandacht ontsnapt, en heb je dat niet opgeschreven.

Hoe los je dat op?

Zorg dat mensen vragen kunnen stellen zodat ze de gaten kunnen opvullen.

Vorige
Vorige

CTO Coaching

Volgende
Volgende

Het proces is niet het doel