Worst (2)
Ik ben heel blij dat het verhaal over de worst gesmaakt werd! Het heeft duidelijk heel wat mensen doen nadenken.
Stijn Janssen had nog een interessante aanvulling:
Stel dat de schaal groter is en we in een restaurant zitten. De nieuwe kok is net gestart in de shift en er zijn 20 klanten die op hun worst wachten.
In de keuken is iedereen druk bezig met de mise-en-place (en dus de eindjes van de worst aan het knippen) wanneer de kok de vraag stelt: "Waarom doen we dit eigenlijk? Kunnen we dat uitzoeken?"
In alle drukte geeft iedereen hem gelijk en ze stoppen met het knippen. Om later tijdens de shift te concluderen dat er toch nog enkele pannen kleiner zijn. Of nog erger, de borden zijn niet groot genoeg!
Ik denk dat een echt goede kok/CTO/... in dit verhaal het verschil maakt in wanneer hij deze vraag stelt.
Doet hij dit wanneer iedereen bezig is? Waardoor we het proces doorbreken en mogelijk niet alle worsten op tijd bij de klant geraken? Of doet hij dit in een soort van debriefing/retrospective?
Goed punt! Wanneer je die worst al aan het bakken bent, heeft het weinig zin om je af te vragen of koken misschien niet beter is en vervolgens een pot water op te zetten. Processen helpen jou en je team net om niet elke keer opnieuw over de volgende stap te moeten nadenken.
Merci, Stijn!