Strategie en keuzes

Strategie is een opeenvolging van keuzes, en helpt je om keuzes te maken. Een eenvoudig voorbeeld:

Stel dat de doelstelling van je bedrijf is "meer marge maken". Dan kan je ervoor kiezen om minder kosten te maken, of om meer omzet te maken.

Stel dat je kiest om meer omzet te maken. Dan kan je kiezen om meer nieuwe klanten te zoeken, of je kan kiezen om minder bestaande klanten te verliezen.

Stel dat je kiest om minder klanten te verliezen. Dan kan je een feature bouwen waar al lang achter gevraagd wordt, of je kan de performantie verbeteren waar al lang over geklaagd wordt.

Stel dat je de performantie wil verbeteren. Dan kan je zorgen voor een meer schaalbare architectuur, of je kan meer resources toevoegen.

Heb je het opgemerkt?

Als je eerste keuze was "minder kosten maken" zal je beslissing nooit zijn "meer resources toevoegen".

Vorige
Vorige

CTO Readiness Levels

Volgende
Volgende

Wat mag een CEO van een CTO verwachten? Hoe zoek je een goede CTO?