Slechte kwaliteit
Veel CTOs vinden dat hun software van slechte kwaliteit is. Dat is normaal.
En wel om verschillende redenen:
Toen je de eerste versie van je software schreef, was time to market belangrijker dan kwaliteit. Als je een runway hebt van 6 maanden kan je je het niet veroorloven om een jaar uit te trekken om je applicatie schaalbaar te maken tot een miljoen gebruikers.
Toen je de vorige versie van je software schreef, was je visie op de wereld anders dan waar je nu bent. Je bedrijf heeft ongetwijfeld een andere focus gekregen – je bent van B2C naar B2B gegaan, of je bent van HealthTech naar EduTech gegaan, of …
Toen je deze software schreef had je een team van drie mensen. Het was toen belangrijker om met zijn drieën naar de toekomst te kijken dan te documenteren wat er al was – alle kennis zat toch al bij iedereen.
Maar nu heb je dus plotseling wel een miljoen gebruikers, of zit je met een team van twintig mensen die wel graag willen leren hoe alles in elkaar zit. Nu moet je daar wel tijd in investeren.
Wil dat zeggen dat je het in het verleden slecht hebt gedaan? Neen. Het wil zeggen dat je prioriteiten verschuiven naarmate je bedrijf groeit. Dat is normaal.