Kwaliteit vs effectiviteit

Twee van de 6 dimensies waar een CTO mee bezig is, zijn kwaliteit en effectiviteit:

Kwaliteit: Hoe verbeter je de kwaliteit van je software? Hoe voorkom je crashes? Hoe zorg je ervoor dat je klanten je software met plezier gebruiken?

Effectiviteit: Hou bouw je wat je klant nodig heeft? Hoe kom je erachter wat je klant wilt? Hoe vergroot je je klantenportfolio?

(bron: https://www.softwarecaptains.be/cto-coaching )

Er is duidelijk een verband tussen de twee. Je klant heeft bijvoorbeeld een goede UX nodig. Als de UX niet goed genoeg is (je kwaliteit is te laag), zal je klant niet tevreden zijn (je effectiviteit gaat omlaag).

Er is ook een spanningsveld tussen de twee. Als je tijd investeert om je response time te verbeteren van 2ms naar 1,5ms gaat je klant je daar waarschijnlijk niet voor belonen.

Om effectief te zijn, moet je voor kwaliteit zorgen. Effectiviteit zorgt echter ook voor een bovengrens aan je kwaliteit.

Of anders gezegd: niet alleen productiviteit beperkt de kwaliteit die je moet (of kan) nastreven.

Vorige
Vorige

Rutger Bevers van ConversationStarter

Volgende
Volgende

Ideale software