De superpower van een CTO geïllustreerd

Gisteren mocht ik gaan eten met een CTO. Zo één die de rol vervult maar de titel niet heeft.

De man is gepokt en gemazeld in de software-development-industrie. Hij vertelde me over wat hij zoal doet in zijn job en hoe hij dat aanpakt.

Een paar van zijn uitspraken:

  • “Een meeting is om een beslissing te bekrachtigen. Een beslissing laten nemen doe je vóór de meeting.” Wanneer je als CTO je huiswerk hebt gedaan en ervan overtuigd bent dat een bepaalde keuze de juiste keuze is op dat moment doe je er goed aan om iedereen die die beslissing moet bekrachtigen te overtuigen vóór je hen samenbrengt. Iedereen gaat vragen stellen als ze iets voor de eerste keer horen. Als die vragen “en plein comité” gesteld worden gaat er twijfel rijzen en word je waarschijnlijk gevraagd “om dat eens uit te zoeken tegen de volgende meeting”... die dan een maand later plaatsvindt.

  • “Soms is het beter om een oude, bestaande technologie te gebruiken dan een nieuwe.” In dit specifieke geval vereiste de nieuwe technologie een aanpassing aan bekabeling op meer dan 1500 plaatsen verspreid over Vlaanderen. Voor de oude technologie was geen aanpassing nodig. Rekening houdend met een aantal beperkingen wanneer de aanpassing kon gedaan worden kwam hij uit op een uitrolperiode van ... zeven jaar. Een berekening die niemand in het softwareteam gemaakt had. Denk gerust eens een stapje verder wanneer je een beslissing neemt.

  • “Sinds 2002 bestaat mijn dag vooral uit meetings. Meetings houden en soms meetings voorbereiden. Meer doe ik niet. Mijn laatste letter code zal waarschijnlijk ook van 2002 zijn.” En toch kon hij mij de verschillen vertellen tussen pakweg hosted en managed databases op AWS, en de gevolgen ervan.

  • “Ik slaag erin om de CEO te overtuigen van de nood van technische beslissingen. Daarvoor gebruik ik termen die hij snapt." Ik voelde dat zelf heel hard. Elke keer hij over iets technisch begon beschreef hij dat heel visueel. Hij keek ook voortdurend naar mij om te checken of ik nog mee was of dat hij iets even op een andere manier moest uitleggen.

  • “Die persoon heeft heel veel ervaring. Ik werk daar graag mee samen, want ik leer daar ongelooflijk veel van.” Mensen met meer ervaring en kennis zijn geen bedreiging maar een opportuniteit om bij te leren.

  • “Het gebeurt dat mensen mijn advies vragen en dat vervolgens naast zich neerleggen. Dat is niet erg: ik kan er mij mee verzoenen als niet altijd de technisch-optimale keuze wordt genomen. Er zijn namelijk ook een hele reeks andere aspecten aan real-world beslissingen. Oa. Budget, timing, mogelijkheden van medewerkers, scope van wat haalbaar is, …” Neem je job niet persoonlijk.

Een uitspraak die ik wel eens gebruik is "de superpower van een CTO is om technologie te kunnen uitleggen aan mensen die niet met die technologie bezig zijn, en om de business behoeften te kunnen uitleggen aan de mensen die met de technologie bezig zijn." Deze man heeft duidelijk die superpower.

(Voor de nieuwsgierigen: mijn gesprekspartner was Jo Wyns, Partner IT Strategy & Digital transformation bij BDO Digital. Wij hebben in de periode van 2002 samengewerkt.)

Vorige
Vorige

CTO Masterclass

Volgende
Volgende

Over ferryboten