De beste kwaliteit

"Wij willen enkel de beste kwaliteit leveren." Klinkt als een mooi streefdoel, toch?

De beste kwaliteit: in de autowereld is dat een Ferrari of een Rolls Royce. Sommige mensen zijn bereid om de prijs van zo'n wagen te betalen. Zij willen betalen voor het gevoel de snelste te zijn, of de meest comfortabele zetel te hebben. Heel veel mensen willen dat niet betalen. Zij willen vooral van A naar B geraken. Dat is al één reden waarom "de beste kwaliteit" niet voor iedereen het streefdoel is.

Een andere reden zie je ook al: wat is "de beste kwaliteit"? Een auto die snel is? Of een auto die comfortabel is? Met een Ferrari wil je wellicht geen verre reis maken. Met een Rolls Royce wil je waarschijnlijk niet gaan dragracen.

Als je naar de grootte van de autobedrijven in de wereld kijkt, zie je dat noch Ferrari, noch Rolls Royce de grootste zijn. Toyota en Volkswagen staan in de top 10 - niet noodzakelijk de meest sexy auto's. Kwaliteit leveren heeft dus blijkbaar niet onmiddellijk veel omzet als gevolg.

Toyota en Volkswagen staan wél bekend als betrouwbare wagens. Is dat hún kwaliteit?

Is het belangrijk om "de beste kwaliteit" te leveren? Wat als je voor 80% minder effort kwaliteit kan leveren die "goed genoeg" is?

Vanwaar al deze vragen? Ik hoor veel CTOs zeggen "we willen voor de beste kwaliteit gaan." Dat geloof ik graag. Kwaliteit heeft echter veel gedaantes. Kwaliteit is niet absoluut. Als CTO moet je je daarvan bewust zijn. Het is aan jou om te beslissen wat "kwaliteit" voor jouw bedrijf is, en welke kwaliteit "goed genoeg" is.

Vorige
Vorige

De dimensies van een CTO

Volgende
Volgende

CTO Mastermind: de vakantie-editie