Alles wat je altijd al wilde weten over de CTO Club (maar niet durfde te vragen)

Vandaag neem ik je mee achter de schermen van de CTO Club. Clubleden Frank, Ulrich en Nico spreken vrijuit over wat je kan verwachten van een lidmaatschap – en wat niet.

In de CTO Club van SoftwareCaptains Captains komen een 50-tal tech leaders van softwareproductbedrijven maandelijks samen om ervaringen uit te wisselen en bij te leren. Ben je niet zeker of dat iets voor jou is? Hier beantwoorden drie CTO Club-deelnemers al jouw vragen.

 

Eerst even voorstellen

Frank Louwers is CTO en techondernemer. Hij richtte hostingbedrijf Openminds op, dat hij na 16 jaar verkocht. Momenteel is hij, naast co-founder van Krane Labs , freelance CTO en CIO.

Ulrich Kelchtermans is CTO bij Cubigo . Dit SaaS-bedrijf bouwt verder aan een community-platform voor senior living. Wat ontstond als een spin-off van de Universiteit van Hasselt, heeft nu een stevige marktpositie in de US, Canada, UK & België.

Nico Janssens is altijd gefascineerd geweest door het creëren van nieuwe business opportuniteiten met behulp van innovatieve technologie. Vandaag is hij CTO bij Rombit : het bedrijf maakt onze logistiek en industrie veiliger met behulp van IIoT en slimme dataverwerking.

 

Wat is voor jullie de meerwaarde van de CTO Club?

Ulrich: “Het is de ideale omgeving om andere CTO’s te leren kennen. De CTO Club is voor mij een netwerk van gelijkgestemden dat een waardevolle bijdrage levert aan mijn rol als CTO.”

Nico: “Je ziet er mensen waarvan je weet dat ze voor 70% dezelfde problemen hebben als jij, maar vaak in een andere context. Je ontdekt er hoe andere CTO’s die uitdagingen aanpakken en oplossen.”

Frank: “De meerwaarde zit voor mij in het contact met de andere CTO’s, maar ook in de topics die er besproken worden. Over elk thema kan je ervaringen en kennis uitwisselen.”

“Er bestaat niet echt een andere plek waar je het kan hebben over de dingen die een CTO bezighoudt.”

 

Wat is het verschil met andere netwerken?

Ulrich: “De klassieke zakelijke netwerken zijn ofwel gericht op ondernemen en sales activiteiten, of het zijn puur technische conferenties. Er is eigenlijk geen andere omgeving waar je kunt praten over alle verantwoordelijkheden van een CTO, zoals technologie, product, mensen en processen.”

Nico: “De CTO Club vult een leegte tussen conferenties waar het vooral gaat over de trends in technologie en de grote C-level business clubs. Als CTO ben je bezig met technical leadership. En dat omvat een veelheid aan aspecten die in de CTO Club aan bod komen.”

Frank: “De CTO Club is bovendien niet zo’n plek waar iedereen alleen successen deelt. Het is heel open. We vertellen ook over de tegenslagen.”

 

Wat houdt het lidmaatschap precies in?

Frank: “Op een gemiddelde meet-up zijn er rond de 40 à 50 deelnemers. Een vaste kern van een 20-tal mensen is er bijna altijd, en de rest komt af en toe. We spreken een keer per maand af, op wisselende locaties.”

Ulrich: “Je stapt in voor een jaar, het zijn dus een 12-tal sessies. De bijeenkomsten zijn meestal in het Antwerpse of het Gentse. Er is vooraf altijd iets om te eten en te drinken, en er is steeds een spreker rond een specifiek topic. Zelf kom ik van Limburg, maar het is me die verplaatsing meer dan waard. Er is ook een Slack-groep waar je vragen kan stellen aan de andere leden of hen contacteren.”

 

Jullie zijn ervaren CTO’s. Heb je er dan nog iets aan?

Frank: “Ik ben misschien wel een ervaren ondernemer, maar ik blijf in de eerste plaats een techneut. Uitdagingen zoals people management worden niet per se makkelijker. Het is helaas niet zo dat je een probleem één keer tegenkomt en er dan nooit meer tegenaan loopt.”

Ulrich: “Je kan nooit genoeg weten. Ik lees bijvoorbeeld veel, maar dat blijft uiteindelijk theorie. In de CTO Club praat ik met mensen die hetzelfde doen of iets gelijkaardigs hebben meegemaakt. Dat helpt om de vertaalslag naar de praktijk te maken.”

Nico: “In de CTO Club kan je ook sparren over hetgeen je bezighoudt. Als CTO kan het eenzaam zijn. Zonder anderen om ideeën mee af te toetsen loop je het risico sommige kwesties eindeloos te overdenken. De CTO Club haalt je uit je isolement.”

 

Wie kom ik tegen in de CTO Club?

Frank: “De doelgroep bestaat uit CTO’s van kleine tot middelgrote techbedrijven”.

Ulrich: “Niet iedereen is CTO, maar velen hebben een rol in technisch leiderschap, meestal in SaaS-productbedrijven. Qua grootte zou ik zeggen: tussen de 3 en de honderd werknemers. De CTO Club is vooral interessant als je aan het groeien bent.”

Nico: “In de CTO Club zijn vooral start-ups en scale-ups vertegenwoordigd. Bedrijven van twee of drie werknemers halen er misschien minder voordeel uit – vermits men in deze fase vaak andere prioriteiten heeft dan technisch leiderschap.”

“Als het doel is om jezelf te verkopen, zal je al snel merken dat het daar niet om draait in de CTO Club.”

 

Voor wie is de CTO Club geen goed idee?

Nico: “De CTO Club is niet de juiste keuze als je op zoek bent naar een puur technische discussieclub. Daar zijn genoeg conferenties voor. De problemen waar CTO’s tegenaan lopen zijn doorgaans geen zuiver technische issues meer.”

Frank: “Je mag ook niet met de verkeerde verwachtingen komen. Als het doel is om jezelf te verkopen, zal je al snel merken dat het daar niet om draait in de CTO Club. Er is geen commerciële agenda. Tom Klaasen waakt er streng over dat het geen platform wordt waar toeleveranciers hun eigen bedrijf komen promoten.”

 

Wat kan ik concreet verwachten van een bijeenkomst?

Frank: “We spreken maandelijks af, en we behandelen elke keer een ander onderwerp.”

Ulrich: “Door het maandelijkse gekozen thema heb je iets om gericht over te praten, want het is wel de bedoeling dat je er iets uithaalt. Soms gaat het over algemeen herkenbare onderwerpen, maar ook zeer specifieke zaken komen aan bod, kijk zeker eens naar de agenda op https://www.softwarecaptains.be/cto-club.

 

En wat als een thema niet interessant is voor mij?

Nico: “Topics die vandaag nog niet relevant zijn, kunnen dat binnen zes maand wél zijn. Ik vind het juist super interessant om te spreken met CTO’s die al twee stappen verder staan, omdat je je dan kan voorbereiden op de fase die komt. Je bent ook niet verplicht om alle sessies bij te wonen. Maar ik ben nog geen enkele keer huiswaarts gereden met het idee dat ik mijn tijd had verspild.”

“Er gebeurt altijd wel iets in een SaaS-bedrijf. Als je niet oplet, verlies je jezelf in operationele bezigheden.”

 

Heb je na een tijd dan niet alle topics al eens besproken?

Ulrich: “Nee, want de CTO Club gaat over die domeinen waar je als CTO regelmatig de vinger aan de pols moet houden, en dat zijn er heel wat. De meet-ups zijn een reflectiemoment. Ofwel kom je dan tot de vaststelling dat je goed bezig bent, ofwel is het een reminder om een tandje bij te steken. Dat moet je zelf voortdurend bewaken. Het is interessant om af en toe samen met anderen afstand te nemen en het strategische luik te bekijken. Er gebeurt altijd wel iets in een SaaS-bedrijf. Als je niet oplet, verlies je jezelf in operationele bezigheden.”

 

Ik ben eerder introvert. Is die eerste deelname intimiderend?

Frank: “Nee, de sfeer is heel open. Tom is er, dus die komt wel met je praten. Bovendien is tech een relatief kleine wereld. De kans is klein dat je echt niemand van ons kent of dat er geen enkel bedrijf is waar je niet minstens een aanknopingspunt mee hebt.”

Ulrich: “Je kiest ook zelf waar je gaat zitten en of je al dan niet een vraag wil stellen aan de spreker. Je wordt tot niets gedwongen. Je sluit gewoon aan, en de rest verloopt organisch.”

Stond jouw vraag er niet tussen?

Heb je na het lezen van dit interview nog vragen over de CTO Club? Neem dan hier eerst even een duik in de agenda en de praktische details. Heb je dan nog altijd een vraag? Of wil je er gewoon eens met iemand over praten? Vraag dan gerust een gesprek aan of stuur een mailtje. Je krijgt een eerlijk en transparant antwoord. Misschien tot gauw!

 
Vorige
Vorige

Wat is strategie ?

Volgende
Volgende

De uitdagingen van Pricing, met Maarten Laruelle