Structuren
Groeiende productbedrijven hebben heel wat uitdagingen.
Waar vroeger alles beslist en besproken kon worden rond de koffiemachine, blijkt dat niet langer het geval te zijn. Je moet steeds doordachter omgaan met communicatie - hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat zij moet weten? Dat probleem stelt zich zowel 'top-down' (hoe weet een developer waar het bedrijf naartoe wilt?) als 'bottom-up' (hoe weet de CFO welke kosten marketing gemaakt heeft?)
Wanneer een bedrijf zich dat realiseert, begint het meer formele processen en structuren te bouwen. Er worden meer formele afspraken gemaakt over wie wat doet en hoe dat gecommuniceerd wordt naar anderen. En dat is goed.
Let er echter voor op dat je niet doorschiet. Als je tech team nu drie mensen is, moet je nog geen functiebeschrijvingen gaan maken die het verschil uitleggen tussen een junior, medior, senior, principal en staff engineer. Als je leadership team uit drie mensen bestaat, moet je waarschijnlijk nog geen formeel beslissingsproces ontwerpen over hoe nieuwe features aangedragen, gewogen, beslist, gepland worden. Wanneer je met tien mensen bent waarschijnlijk weer wel.
Veel boeken en online resources zijn gebaseerd op ervaringen van mensen in heel grote bedrijven. Houd daar rekening mee wanneer je 'best practices' implementeert in je bedrijf. Zoek steeds het evenwicht tussen te weinig structuur en te veel structuur.
----
Wil je eens sparren over de structuren en processen in jouw bedrijf? Ik maak daar graag tijd voor vrij: https://calendly.com/softwarecaptains/meeting-with-tom