SoftwareCaptains

View Original

Hoe stel je prioriteiten als CTO ?

Wat eerst? Of alles tegelijk?

Elke CTO kent deze uitdaging: er staan tientallen items op je todo-lijstje. Sales vraagt een nieuwe feature, je moet nog een stuk refactoren, je wil een stuk van je deployment proces automatiseren, je team vraagt achter een nieuwe tool om hun werk beter te kunnen doen, ... Hoe beslis je nu in godsnaam wat je eerst gaat doen?

Dit was al een uitdaging toen je nog alleen verantwoordelijk was voor de software-ontwikkeling in je bedrijf. Nu je team ontwikkelaars groter wordt, merk je dat dit niet gemakkelijker wordt, integendeel.

Eerst het slechte nieuws: er is geen manier om succesvol alles tegelijk te doen. Je moet keuzes maken in wat je nu gaat doen, wat je later gaat doen, en wat je misschien wel nooit gaat doen.

Stel een strategie op

De meeste mensen kijken elke dag naar hun lijstje, en beslissen dan die dag wat ze gaan doen. Het lijkt wel of hun beslissing afhangt van het weer en van hoe goed ze geslapen hebben.

Een tip die ik je wil meegeven: stel een keuzestrategie op. Bouw een algoritme dat voor jou bepaalt wat de volgende prioriteit is. Dat algoritme kan rekening houden met bepaalde gewichten die je aan todo-items geeft, zoals tijd die je nodig hebt, aantal klanten dat ervan gaat profiteren, interne communicatie die verbetert, ... Of misschien stel je een strategie op die je oplegt "per maand wil ik X tijd spenderen aan nieuwe features, Y tijd aan refactoring, Z tijd aan automatisatie, ..."

Zo'n strategie geeft je houvast. Je zal merken dat je je niet altijd aan je strategie kan houden, maar het helpt je wel als je niet elke keer van nul moet beginnen denken.

Werk samen

Nog een tip: verzin die strategie niet ergens in een hoekje. Bespreek de strategie met al je 'stakeholders': je development team, je sales mensen, je CEO, je product manager, ... Kijk samen wat er belangrijk is voor elke partij, en zoek een evenwicht waar iedereen tevreden mee is.

Zo'n strategie beitel je niet in steen - het is niet de bedoeling dat iedereen nu de prioriteiten afleidt uit de strategie; die strategie dient enkel als leidraad. Het is nog steeds jouw verantwoordelijkheid om de beslissingen te nemen.

Ontspan

De grote voordelen van deze manier van werken zijn dat je gemakkelijker beslissingen kan nemen, en dat je je toch kan aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer je afwijkt van de strategie, ben je je ervan bewust dat je een uitzondering maakt, en heb je goede redenen om die uitzondering te maken. En je moet niet élke keer aan Sales uitleggen waarom je niet direct begint aan feature X die enkel door klant Y gebruikt gaat worden.