Features vs Technical debt
Gesprek met CTO A:
“In het begin hebben wij de fout gemaakt om ons product té goed te willen maken. Wij waren meer bezig met ‘technical debt’ op te lossen en te voorkomen dan met nieuwe features. Daardoor duurde het lang vóór we ons product konden valideren.”
Een uurtje later, gesprek met CTO B:
“In het begin hebben wij de fout gemaakt om té veel naar Sales te luisteren. We waren te veel gefocust op nieuwe features bouwen ‘want dan zou de klant wel kopen’. Vaak bleek dat niet het geval.”
Een softwareproduct bouwen is zoals navigeren op zee. Soms heb je zelfs geen zeekaart. Je moet voortdurend observeren en bijsturen. Soms zie je de bestemming al, maar heb je de kliffen onder water niet gezien. Of je bent zo naar de kliffen aan het staren dat je vergeet te kijken of je nog naar de goede kant aan het varen bent.
Leer de kliffen te zien – liefst vóór je erop vaart. Het helpt om te praten met andere stuurlui. Het helpt om iemand naast je te hebben die weet hoe je de kliffen kan herkennen.