Effectiviteit vs Productiviteit
Effectiviteit en Productiviteit. Je zou verwachten dat ze hand in hand gaan. Toch blijkt dat niet altijd zo te zijn.
Als je effectieve teams wil bouwen, stel je best multifunctionele teams samen die een feature end-to-end kunnen uitvoeren. Een product manager, een UXer, een grafisch designer, een developer, … werken samen om iets te bouwen. Je gaat hier een resultaat mee krijgen dat je klanten graag willen – heel effectief – maar je gaat tijd verliezen doordat je team niet alles weet, meer dingen moet uitzoeken, ….
Je kan je teams ook per expertise organiseren. Een team Infrastructuur, een team Backend, een team Frontend, … Je organisatie gaat productiever zijn (dat Backend team kent echt wel àlles van backend en heeft alles al een zillioen keer gedaan) maar minder effectief. Er kruipt immers veel meer tijd in de overhead en overdracht tussen de verschillende teams. In elke overdracht gaat een beetje informatie van wat je klant wil verloren.
Wat is de ideale keuze, vraag je? Dat hangt ervan af. Wat zijn je doelstellingen als CTO? Welke evenwichtsoefening wil je maken?
Zeker is dat je er wel even bij moet stilstaan wanneer je organisatie groeit.