SoftwareCaptains

View Original

“Da’s niet gemakkelijk”

Problemen. Technische mensen – en dus ook CTOs – zijn daar graag mee bezig.

Problemen zijn interessant. Problemen zijn een uitdaging. Problemen oplossen geeft voldoening.

En toch is het soms interessant om je ook eens met opgeloste zaken bezig te houden. Een verhaaltje om dat te illustreren:

——

Toen ik ging verkopen voor mijn softwarebedrijf (we bouwden software-oplossingen om maat) legden klanten mij graag uit waar ze naar op zoek waren. Ik bouwde dan snel een oplossing in mijn hoofd en besprak die met hen.

In mijn hoofd ging dat zo: “Hm, om te bereiken wat de klant wil, bouwen we eerst A, en dan B, C, D, E, F, en G. Die zijn allemaal niet moeilijk. Daarna doen we H. Dàt is wel een uitdaging."

En dan begon ik de problemen rond H te bespreken met de klant. Ik dacht immers dat ik hem kon overtuigen door te laten zien hoe graag ik problemen oploste.

Maar.

Wat hoorde de klant? Die hoorde helemaal niet dat ik al een oplossing had voor A, B, C, D, E, F en G. Die hoorde alleen dat ik H blijkbaar moeilijk vond!

Na een tijdje leerde ik om ook de (in mijn hoofd) opgeloste zaken op te noemen en te bespreken. Het vertrouwen van de klant in mijn kunnen was ineens een paar grootte-ordes groter. Ik had immers blijkbaar een grote technische kennis!

—-

Dus ook jij, CTO: als je met niet-technische mensen praat over technische zaken, vergeet dan zeker niet ook de niet-problemen te bespreken! Je zal hun vertrouwen in jou zienderogen zien groeien.