SoftwareCaptains

View Original

Cesar to the rescue

Goeiedag, ik ben Tom.

Ben jij soms ook zo gefrustreerd met je softwareteam? Alles duurt heel lang, ze begrijpen niet waar het over gaat, ze nemen de verkeerde beslissingen, ze stellen vragen die je niet begrijpt, je weet niet wat ze de hele dag doen, ze halen hun deadlines niet. Je hebt het gevoel dat je hen een blanco cheque gegeven hebt waar niets tegenover staat.

Door de jaren heen heb ik al heel veel met mensen in jouw situatie gepraat. Hun conclusie is meestal: mijn softwareteam deugt niet. Soms klopt die vaststelling. In een ander artikel beschrijf ik waarschuwingssignalen dat je team niet goed functioneert, en dat je moet ingrijpen. Maar soms is die conclusie niet helemaal correct. Om dat uit te leggen, ga ik even over naar TV.

Ken je het TV programma "Cesar to the rescue"? In dit programma contacteren mensen de hondenexpert Cesar omdat ze vinden dat hun hond zich niet correct gedraagt: hij valt andere honden aan, hij luistert niet, enzovoort. Cesar komt dan ter hulp met zijn expertise. En nu komt het mooie: als kijker verwacht je dat ie zich volledig toelegt op het heropvoeden van de hond. Meestal doet ie dat ook eventjes, maar in 99% van de uitzendingen spendeert ie méér tijd aan het heropvoeden van de baasjes. Het is immers het gedrag van de baasjes dat het gedrag van de honden bepaalt. Het bijsturen van het gedrag van de baasjes heeft meer en een langduriger effect dan het heropvoeden van de honden.

Nu wil ik een softwareteam niet vergelijken met een roedel honden, maar toch zie je zeer vaak dat de oorzaak van een slecht functionerend softwareteam een gebrekkige communicatie is tussen de "problem owner" en het softwareteam. Het gedrag en de verwachtingen van de problem owner bijsturen heeft is vaak veel efficiënter en heeft een veel langduriger effect dan het bijsturen van interne werking van het softwareteam. Dat past zich namelijk bijna automatisch aan aan de verwachtingen van en de communicatie met de problem owner. Als die verwachtingen duidelijk zijn, en die communicatie goed zit, gaan de resultaten ook veel beter beantwoorden aan de verwachtingen.

Als je het gevoel hebt dat je softwareteam niet goed functioneert, probeer dan eens op een andere manier met hen te communiceren. Licht je samenwerking door. Kijk waar er informatie verloren gaat, en waarom sommige beslissingen niet of slecht genomen worden. Probeer jezelf in de schoenen van je softwareteam te plaatsen, en kijk waar het mis gaat.

Als je er zelf niet uit geraakt, kan je er een externe expert bij roepen die onpartijdig en los van geschiedenis kan intermediëren. Dikwijls werkt zo'n externe blik zeer verrijkend. Die persoon is niet noodzakelijk slimmer dan jijzelf, maar heeft veel minder last van de opgebouwde frustraties die je visie vertroebelen. Zo'n expert is waarschijnlijk maar één muisklik van je verwijderd!